Van de Ven Academy: Onzin


maandag 03 november 2014


Op 3 november vond de tweede workshop plaats van de Van de Ven Academy met als jaarthema ‘Innovatiekracht’.
Onderwerp van deze workshop: ‘Innovatie? Onzin en kost ook veel geld!’

De agenda voor deze bijeenkomst zag er als volgt uit:
- Opening, uitleg Academy
- ‘First mover’ of ‘fast second’?
- Voorstelrondje / eigen aanpak
- Misverstanden
- Radicale innovaties
- Ideeën bedenken; massamarkt creëren; focus
- Strategieën sneller volger
- Afsluiting / borrel

Van de Ven Academy
Van de Ven Academy benadert onderwerpen / thema’s met verschillende invalshoeken. Het thema voor 2014 is: ‘Innovatiekracht.’ Via veel interactie wisselen ambitieuze en resultaatgerichte ondernemers onder begeleiding informatie met elkaar uit.

First mover of fast second?
Een veelgehoord advies is: laat pioniers nieuwe markten openbreken en win als snelle volger. Voorbeelden van snelle volgers: Google, Facebook, Bol.com, Microsoft, Apple.

Voorstelrondje
Bij het zichzelf voorstellen mocht iedere aanwezige ondernemer ook aangeven op welke plaats men qua innovatie in de branche staat. Het resultaat hiervan was o.a.:

• Zeker niet de eerste of de laatste; eerst mogen de foutjes er uit
• Snelle tweede mede omdat ons machinepark up to date is
• Loop voorop en kost ook veel geld
• Nummer 1 op de Nederlandse markt
• In eigen business gegroeid
• Zitten niet in een innovatieve branche
• In verkoop van onderdelen lopen wij voorop
• Zijn nummer 1 waarbij 9 van de 10 ideeën mislukken
• Andere uitvoering visitekaartje

Misverstanden
1 Iedereen moet innovatief zijn. Bij de meeste organisaties is helemaal geen innovatiecultuur. Start kleinschalig met een groep die er voor open staat.
2 Innovatie is altijd goed. Innoveren is risico’s nemen. Begin daarom met het exploiteren van innovaties uit het verleden. Laat slechts een deel van de onderneming focussen op innovatie.
3 Mensen willen innoveren. Onzin. Men wil pas iets nieuws als dat écht een probleem oplost of grote praktische meerwaarde heeft boven het huidige product. Er moet ook voldoende urgentie aanwezig zijn.
4 Vernieuwen is innoveren. Vernieuwen is slechts kleine stapjes nemen en is daarmee de grootste vijand van innovatie.
5 Innovatie ontstaat bij toeval. Je moet bij innovatie het toeval een handje helpen met een goed proces en de juiste mensen.
6 Innovatie komt bij klanten vandaan. De consument heeft geen enkel idee wat hij morgen gaat willen. In btb ligt dit anders: daar wordt juist samen met klanten en andere partners in een open innovatiemodel gewerkt aan nieuwe productgeneraties.
7 Innovatie draait om creativiteit. Het doorbreken van patronen is weliswaar belangrijk bij innovatie, maar innovatie vraagt ook om een grote discipline, hard werken en een gevoel van urgentie.
8 Een brainstorm leidt tot innovatie. Met je naaste collega’s brainstormen leidt zelden tot iets nieuws. Zorg voor nieuwe input, zoals bijvoorbeeld het inzetten van kinderen bij het bedenken van oplossingen.
9 Innovatie duurt eindeloos. Vaak gebeurt innovatie er even tussendoor en vervolgens gaat iedereen over tot de orde van de dag. Zodra de verantwoordelijke directeur er een topproject van maakt kan de vaart erin blijven.

Radicale innovaties
Radicale innovaties verstoren de bestaande orde. Het succes van de Walkman is ontstaan doordat de toenmalige CEO van Sony een opdracht gaf om een kleine draagbare muziekcassettespeler met een speciaal lichtgewicht koptelefoontje te maken wat alleen kon afspelen. De R&D – chef gaf na een half jaar onderzoek aan dat hier geen vraag naar was waarbij de CEO nogmaals herhaalde dat hij dat niet moest onderzoeken maar moest maken. De Walkman werd een megasucces en werd de grondlegger van de mobiele industrie.

Innovator die idee bedenkt en innovator die massamarkt creëert
In twee subgroepen heeft men stilgestaan bij de verschillende competenties / kwaliteiten die deze twee ‘ingangen’ kenmerken.
Het resultaat hiervan is onderstaande lijst:

Idee bedenken:
- Analist
- Technisch
- Zuiver + helder

- Visionair
- Ziet uitdaging
- Doelgericht
- Verbeeldingskracht
- Introvert
- Out of the box
- Creatief
- Vooruitstrevend

Massamarkt:
- Synthese
- Marketing
- Complex

- Resultaatgericht
- Teamspeler
- Operationeel
- Daadkracht
- Organisator
- Financieel sterk
- Marktveroveraar, marktgedreven

Focus is voor elke organisatie belangrijk, waarbij een keuze gemaakt moet worden tussen:
- Product leadership
- Operational excellence
- Customer intimacy

Passie in je werk
Medewerkers dienen sowieso passie in hun werk te hebben. Door je medewerkers mee te laten denken ontstaat innovatie.

Timing
De timing van een snelle volger is bijzonder lastig: wanneer stap je in op een markt? Zodra er helderheid is over het dominante ontwerp van een product / dienst (dit ontwerp wenst de markt) dien je toe te slaan.

Strategieën van een snelle volger
In subgroepjes heeft men de volgende strategieën bedacht:

Prijsbeleid:
Goedkoper, meer marge;
Minimaal, gelijk of hoger bij een beter bod;
Door je product / dienst enigszins aan te passen pas je beter bij de markt en kan je met je prijsbeleid meer ‘spelen’.

Doelmarkt:
Grote massa; snel en slim budget
Net na early adaptors
Klanten dienen je ambassadeurs te worden; een mooi meetinstrument hierbij is de Net Promotor Score (NPS): een eenvoudig maar krachtig instrument om met één enkele vraag klantentevredenheid te meten, en bijgevolg een indicatie te krijgen van het groeipotentieel van uw bedrijf of product. Concreet wordt aan de respondent de volgende vraag gesteld:

In welke mate zou u bedrijf/merk/product X aanraden aan vrienden/familie/collega’s?

Hierop kan een antwoord gegeven worden op een 11-puntenschaal, gaande van 0 (zeer onwaarschijnlijk) tot 10 (zeer waarschijnlijk).

Distributie:
Wordt bepaald door product
Kan keuze maken; slectief, massa
Veel verkooppunten; zo dicht mogelijk bij gebruiker; snelheid en accuraat; recht en direct;
Online en offline combineren.

Allianties:
Producent, distributie, winkels, keten beheersen
Iemand anders iets laten doen wat je zelf niet kunt
In de strijd om de massamarkt is allianties vormen met anderen een krachtige strategie.

Afsluiting / borrel
Na de afsluiting ging men onder het genot van een borrel informeel verder discussiëren over dit onderwerp.

Aanvullende informatie


Slideshare
Innovatie? Onzin. Ik volg wel

YouTube
Radical new product innovation

Boek
De snelle volger van Constantinos Markides



« workshops

Workshops


Momenteel zijn er geen workshops gepland.



Nieuwe workshops vindt u zo snel mogelijk op deze website.
Wilt u meer weten over de workshops die zijn gehouden, lees dan HIER de verslagen.